woensdag 20 januari 2010

Wat is er in je organisatie voor nodig om social media met succes voor leren in te zetten?

als antwoord geschreven op de vraag die @wrubens stelt op zijn blog

Afhankelijk van je vertrekpunt levert deze vraag verschillende antwoorden op. Je kunt o.m. als vertrekpunt de organisatie nemen, degene die de leersituatie organiseert (bv docent / leerkracht) of de lerende.
In zijn algemeenheid geldt, dat je voor implementatie e/o verandertrajecten de kant kiest van de persoon die aan de verandering moet geloven. Verplaats je in de ‘Not-yet-believer’. Wat heeft hij nodig om in beweging te komen.
Wees voorbereid op de weerstand. Men richt zich namelijk altijd op ‘het nieuwe falen’. Je geeft een ‘bromfietsrijder in de sneeuw’ een brommobiel. Dat doe je omdat het minder koud is, veiliger, comfortabeler, wellicht ook sneller, maar in elk geval met meer ruimte om spullen mee te nemen… Zijn reactie zal waarschijnlijk zijn dat hij voor dat huisje op wielen maar moeilijk een parkeerplek kan vinden.

Organisatie:
Annerieke Kamphuis blogde een helder en beknopt stuk voor Dutch Cowboys Zij geeft daar de zes stappen aan die een organisatie moet volgen op weg naar een goede en succesvolle inzet van Social Media.
Van Drop Box
De leerkracht:
Je kunt denken vanuit de activiteiten die horen bij de functie van de leerkracht. Mijn collega @gerarddummer heeft op zijn blog verschillende posts gedaan rond het thema ‘30leraardingen’. Hij heeft in de verschillende kringen hier veel reacties op gekregen die zijn gedachten over dit onderwerp verder aanscherpen. Samen zijn wij hierover in gesprek. De status quo kun je beschrijven als ‘voortschrijdend inzicht’.

De lerende:
In verschillende afleveringen heb ik op mijn blog geschreven over de fases die iemand doorloopt wanneer hij de wereld van de Social Media betreedt. Die vijf fases van ontwikkeling zijn:
Fase 1: Activering
Fase 2: Identificatie
Fase 3: Groepslid
Fase 4: Profilering binnen de groep
Fase 5: Entiteit
Wanneer je succes wilt behalen, moet je weten in welke fase die lerende verkeerd. Dan werk je vanuit de bewust-onbewust methodiek naar een hoger niveau.

Tot slot:
Via Twitter heb ik in december aangekondigd dat ik bezig ben met een publicatie onder de titel ‘Restructuring the social media landscape’ Kerngedachte van het filmpje is: je kunt vertrekken vanuit de Media (Frank Cavazza heeft dit naar mijn mening met zijn prachtige kaart gedaan)
Maar je kunt ook starten bij het ‘Social’ element.
De groep rond Patti Valkenburg UvA maakt zich sterk om te spreken over de fysieke en de virtuele wereld. Fysieke vervangt daarmee het woord ‘echte’ dat vaak wordt gebruikt als tegenstelling van de virtuele wereld. Het gedrag in beide werelden verschilt niet van elkaar. Daarom ben ik voor dat nieuwe Social Media Landscape uitgegaan van universeel gedrag en heb mezelf de vraag gesteld: Bij welk gedrag past welke ‘tool’?
Deze bijdrage heb ik ook als blogpost gepubliceerd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten