dinsdag 15 maart 2011

De core-business van Apple

Wat is het verschil tussen Apple en andere aanbieders van mooie ICT aanbieders?
Heerlijk genietend van de mooie nieuwe sauna in Mill kreeg ik zo'n 'bladerblaadje' in handen. Allerlei mooie flitsende gadgets bladerden aan mij voorbij.
In de sauna zet ik m'n 'denkraam' uit (citaat Olie B. Bommel) Mijn werk laat ik los...
... en toch!
Al die hippe en gehypte gadgets prikkelden mijn gedachten.

Wat is toch het verschil tussen al die aanbieders en Apple? Analoog aan het prachtige boek 'What would Google do?' stelde ik mezelf de vraag: 'Wat heeft Apple eigenlijk gedaan?'
Natuurlijk...
Apple heeft een prachtige serie design producten in de markt gezet.
Van alle losse producten hebben ze bovendien een mooie serie gemaakt, die in elkaar passen...
..en daar zit ook het antwoord op die vraag!
De kernactiviteit van Apple is -voor mijn gevoel- Communicatie
Apple biedt mij de mogelijkheid om te communiceren! Toegegeven; dat doen Nokia, Blackberry, Google Android etc... ook. Maar Apple doet dit over de volle breedte.

Alle mogelijke barrieres die communicatie in de weg staan, worden weggenomen.
Dat begon ooit al met de 'What You See Is What You Get' interface.
Dat is nu nog steeds in de manier waarop je het device benadert. De bediening van de iPod verschilt niet van de iPhone of van de iPad.
En de manier waarop je je apparaat inricht voor gebruik, voorkomt dat je nog langer denkt in "software, updates e/o upgrades" en andere moeilijke zaken.
Alles aan het apparaat is gericht op 'gebruik het nou maar voor waar het voor is gemaakt! of eigenlijk beter nog, waar jij het voor wilt gebruiken...'

Treedt in interactie met de wereld om je heen en laat je niet hinderen door hardware of software; Just do it!
Dat maakt de iPad ook zo'n krachtig device voor het onderwijs.
Elke lerende heeft direct toegang tot de verschillende 'werelden' waar hij/zij in leeft en kan ze allemaal betrekken in het onderwijs waar hij/zij op dat moment ook is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten