zondag 17 juli 2011

Mijn Wladimira project...


Sinds een week of twee zing ik mee in het koor van Google+ testers. Heleen van Lier noemde in haar Volkskrant-artikel 'Een verslag van een week Google+, is het wat?' deze groep 'de uitverkorenen'. Het is dan ook ongekend wat er op dit moment gebeurt. Binnen drie weken zijn er tienmiljoen Google+ gebruikers op uitnodiging tot deze groep gaan behoren.
In alle media wordt geschreven en van gedachten gewisseld over de impact en de mogelijke toepassingen van G+
Zoals bij elk nieuw product roeren deze early adopters zich in de discussie. Maar zij hebben geleerd van de euforie die in 2009 ontstond bij de introductie van Google Wave. In het algemeen probeert men nu wat meer 'down to earth' te zijn in de reviews. Ook Google stelt zich nadrukkelijk open voor de 'testers'. In het scherm van G+ heeft men in de rechter benedenhoek van het scherm een 'feedback' knop geplaatst. En er zijn via deze knop al tal van praktische -veelal technische- adviezen besproken en gegeven.

Zelf kijk en schrijf ik eigenlijk altijd vanuit het sociale perspectief.
Wat mij opvalt is dat vaak -meer dan bij andere nieuwigheden- gerefereerd wordt aan 'het echte leven'. Tot nu toe waren de platfora vrij simpel van structuur; je hoorde erbij of je stond er buiten. Daarom kon het professionele LinkedIn bestaan naast het meer op het persoonlijke leven gerichte Facebook. In het echte leven kunnen we niet op deze manier met onze relaties omgaan. Het aantal plaatsen voor een verjaardag bij mij thuis is eindig, dus moet ik vrienden uitsluiten... oplossing: een verjaardag thuis voor familie, een bij de club voor de sportvrienden en een in de kroeg voor de weekend-'bunch'. G+ heeft dit reallife gegeven vertaalt in haar 'circles'.
Wilfred Rubens schreef in een commentaar: "Ik vind dat in het 'echte' leven nog ingewikkelder. Het is misschien zelfs onmogelijk om dezelfde persoon snel in verschillende omgevingen te benaderen"
Met G+ Circles wordt deze omissie van het echte leven herstelt.
Wat overigens ook prachtig is aan G+ is dat het helemaal is gemaakt op touch bediening (Tablets en Smartphones) Daarmee valt het gevoel van moeilijke techniek en software vrijwel helemaal weg.

Mijn Circles in Google+ lopen vol.
Nadat ik verschillende kringen had gemaakt en gevuld met mijn contactpersonen, dienen zich nu allerlei andere personen aan. Vaak zijn het onverwachte contacten uit een ander leven. Oude sportmaatjes van vroeger, collega's die ik al lang uit het oog was verloren, maar ook mensen uit het buitenland. In de jaren negentig heb ik actief geparticipeerd in enkele Oost Europa werkgroepen. Deze week werd ik verrast door het contactverzoek van een van mijn Poolse gastheren van toen.
Nu is het wachten op de volgenden, de Beate's, de Agniszka's en de Wladimira's. Hoe leuk kan het worden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten