woensdag 1 september 2010

Sociale media en zakendoen

Een van de belangrijkste menselijke activiteiten is... handelen, zaken doen...
Na eten, drinken, liefhebben is 'zaken doen' misschien wel de belangrijkste vorm van menselijk handelen.
Sinds enige tijd wordt er veel gepubliceerd over de manier waarop je Social Media kunt inzetten tbv van marketing, bedrijfsstrategie, productplacing, etc.

In zijn blog 'The Promise of Social Media' schetst Mark Smiciklas een boeiend schema waarin de verschillende activiteiten een plaats krijgen. De vertaling van dit schema naar onderwijskundige processen biedt goede kansen voor het onderwijs.

Dennis van Santen kiest in een van zijn bijdragen aan Educate the Crowd positie. Uitgaande van de leerpiramide van Bales schetst hij het belang van ervaring opdoen en communiceren in de praktijksituatie.

Manish Meta verbindt het heden aan het verleden en beschrijft de rol van Social Media daarbij. Hij geeft aan dat 'Mom and Pop' vroeger hun bedrijfje hadden en wisten dat hun succes afhankelijk was van de kwaliteit van de relatie die zij met hun klanten konden onderhouden.


Grote bedrijven komen terug bij die gedachte. Mbv dej Social Media kunnen zij die aloude succesformule van 'Mom and Pop' opnieuw inzetten. Wij kregen in Augustus een verjaardagskaart van een grote winkelketen... (zonder aanbieding, verleiding tot kopen... gewoon van harte gefeliciteerd!)

bronnen:
Hanish Meta
Mark Smiciklas
Dennis van Santen

1 opmerking:

  1. Wat leuk dat je mij aanhaalt. Tijden het lezen van jou stuk moet ik denken aan de uitspraak van de vroege psycholoog William James:
    “The deepest principle in human nature is the craving to be appreciated.”
    Social media is een uitstekend middel om mensen aandacht te geven en waardering te vinden.
    Maar wat nou, als mensen er achter komen dat hun social media vrienden geen vrienden zijn, of dat een bedrijf jou geen onvoorwaardelijke aandacht geeft?!

    BeantwoordenVerwijderen