vrijdag 20 november 2009

iGod

Woensdag 14 oktober vond de eerste Pecha Kucha Night Utrecht plaats.
Pecha Kucha betekent letterlijk ‘Prietpraat’. Twaalf sprekers –waarvan ik er een was- presenteerden in het strakke format van ‘20 dia’s en 20 seconden spreektijd per dia’ hun verhaal aan het publiek.
In de zaal zaten ruim 200 mensen die op deze manier een bont en onvoorspelbaar geheel van ideeën, informatie en beelden kreeg voorgeschoteld. Naar mijn smaak een heerlijk avondje uit!
Ook voor de sprekers is het een –niet altijd- prettige uitdaging. Het blijkt niet altijd even gemakkelijk te zijn, om het verhaal te timen. Grote stiltes vallen of er zijn juist teveel woorden nodig om de beelden bij te kunnen houden.
Maar het meest verrassende zijn de prachtige ideeën die worden gepresenteerd.

Omdat twee sprekers hadden afgezegd nam Hugo van den Hurk twee presentaties voor zijn rekening. Hij maakte een verpletterende indruk met zijn verhaal rond het thema aandacht: hoe creëer je -als reclameman- aandacht. Maar zijn tweede bijdrage over Burning Man was heel persoonlijk, boeiend, inspirerend en een uitnodiging om zijn ervaring na te volgen.

Mijn bijdrage had als titel iGod.
Kerngedachte voor de presentatie is dat internet ‘omni-present’ en omnipotent is geworden. Daarmee is alle formele kennis en(dankzij de social media) persoonlijke kennis ‘in deze seconde’ voor iedereen beschikbaar.
Met elk mobiel apparaat bijvoorbeeld de iPod heb je draadloos toegang tot internet en kun je beschikken over de optelsom van formele en persoonlijke kennis. Met behulp van bv Google Lattitude weet je bovendien waar de persoon die de kennis draagt zich bevindt.
Daarmee benader je het goddelijke gevoel van ‘alles weten in het moment’. De iPod maakt van mij een soort iGod. Maar ik ben dat alleen bij de gratie van de bijdragen van alle andere ‘iGods’. Dus vormen wij in de virtuele wereld een soort ‘WiiGod’
Iets om met een goed glas whisky eens verder over te praten? We komen er vast wel uit…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten