vrijdag 20 november 2009

Zijn we al toe aan een zesde zintuig...

In 1999 -tien jaar geleden- kocht ik mijn eerste mobiele telefoon. Door dat apparaat werd mijn wereld kleiner, want mijn bereik werd groter. De aanschaf viel ook niet toevallig samen met de start van mijn nieuwe baan bij de CED Groep in Rotterdam.

Sinds augustus 2009 ben ik de gelukkige gebruiker van een HTC magic. Het wordt nog verkocht als een telefoon, maar het is de GSM voorbij. De nieuwe generatie mobieltjes is veel meer dan alleen maar een communicatie tool. Met mijn HTC beheer ik vanuit mijn Gmail account mijn contactpersonen, inclusief telefoonnummers. Met mijn contacten kan ik natuurlijk bellen en SMS-en, maar ik kan ook Google talk gebruiken, emailen e.d. De kosten daarvoor kan mijn telecom aanbieder alleen maar declareren op de post 'internetaansluiting'. Waar heb ik die telecomaanbieder eigenlijk nog voor nodig?

Over tien jaar is ook dit apparaat hopeloos verouderd.
Waarschijnlijk heb ik dan een extra zintuig. De vijf die ik al heb functioneren allemaal lokaal; ze zijn locatiegebonden. Mijn eigen locatie bepaalt wat die zintuigen kunnen waarnemen. Op de TED conferentie van februari 2009 werd een klein stukje toekomst getoond.



Ik word altijd helemaal warm van dit soort gedachten. Het roept boeiende vragen op zoals: "maar wat moeten we dan met ons onderwijs..."
.......
.....
....
...ik heb geen antwoorden. Maar al denkende zullen die ongetwijfeld komen!


Lees ook:
Online zonder lijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten